Weekend 2

23 april 2017 - Kandy, Sri Lanka

Ons 2e weekend was op zondag en maandag omdat dit beter uitkwam. We vertrokken zondag ochtend om 05.00 naar de Ramboda falls. Dit was ongeveer 3 uur rijden en slingeren door de bergen. Eenmaal aangekomen moesten we een klim van ongeveer 20 minuten maken om uiteindelijk bij een erg mooie afgelegen waterval uit te komen. Hier konden we wat verkoeling vinden in het koude bergwater. Het gebied was erg mooi. Na 2 uurtjes genieten van het mooie uitzicht en natuur zijn we de klim terug naar beneden begonnen. De apen sprongen zelfs over het wandelpad, leuk om te zien maar ook een beetje eng omdat je niet weet wat de apen zullen doen. Eenmaal beneden zijn we naar een restaurant gelopen. Onze chauffeur zou met 1 van de meiden achterop komen met de auto. Na een tijdje lopen en wachten vonden we het erg vreemd dat onze chauffeur nog niet gearriveerd was. Na een belletje bleek dat de bus kapot was. Een van de meiden die met de chauffeur mee was zou naar ons toe komen lopen. Na weer een tijdje wachten was ze nog steeds niet gearriveerd. Toen bleken wij na nog een keer bellen bij het verkeerde restaurant te zitten. Eenmaal bij het goede restaurant aangekomen waren we weer compleet. We hebben hier genoten van een heerlijk buffet. Na het eten zijn we maar weer terug richting het busje gaan lopen om te kijken hoe we nu verder konden gaan want we hadden nog volop plannen. Het busje bleek helemaal niet meer gestart te kunnen worden waardoor we niet meer verder konden met de chauffeur. Hij vertelde dat hij wel een vriend had die hij zou bellen om ons verder te vervoeren, na passen en meten in het nieuwe busje besloot de bestuurder dat hij het busje te klein vond om 9 mensen in te vervoeren dus hij ging weer weg. Toen zouden we met een lokale stadsbus gaan maar deze zaten zo vol dat we er niet meer bij konden. Deze bussen zitten hier overigens altijd overvol. Ze proppen zo veel mogelijk mensen erin. De volgende opties was het wegslepen van de bus met ons erin naar kandy de stad waar wij naar toe wilde. Ook dit idee ging niet door. Toen kwam er een laad wagentje met een open laadbak aanrijden en werd er besloten dat wij in de laadbak verder vervoerd zouden worden. Dit leek ons best wel eng om zo door de bergen te slingeren maar andere opties leken er niet te zijn. Dus wij met goede moed in de laadbak geklommen en we vertrokken richting Kandy. Alsof het nog niet spannend genoeg was bleek ook nog het busje dat kapot was mee te moeten en werd met een ijzeren sleepkabel achter de laadbak gekoppeld. Onderweg werden we overal nagekeken, gefloten en er werden veel foto's en filmpjes gemaakt. We leken wel suppersterren. Er werd zelfs een bos bloemen met daarin een telefoon nummer in de laadbak gegooid. Het was voor de mensen hier een heel vreemd gezicht om 9 blanke meiden in een open laadbak te zien zitten waar ook nog een bus achteraan gesleept werd. Voor de mensen hier hebben wij meer status en ze zien ons echt als de rijke mensen wat het beeld dus voor hen nog vreemder maakt. Na een reis van 3.5 uur waarin de sleepkabel tot 4 keer toe gebroken is kwamen we eindelijk aan bij ons hostel. Het was zeker geen pretje want de kabel werd steeds kleiner waardoor de afstand ook steeds kleiner werd tussen het busje en de laadbak. De 4e keer knapte de kabel midden op de rotonde. Wij riepen heel hard stop zodat de chauffeur zou stoppen om het busje niet kwijt te raken. Het was wel een hele rare enge situatie. De rotondes in Sri-lanka zijn wel een heel stuk drukker en gaotischer dan in Nederland dus dit was wel even spannend. Na het terug aan koppelen moesten we nog 5 km. Omdat het inmiddels al laat was en wij erg moe waren zijn we nog snel bij een pizza hut gestopt om pizza's te halen. De pizza's hebben we lekker opgegeten in de open laadbak. We kunnen wel zeggen dat je zoiets nooit meer gaat mee maken. Wat was het een belevenis. Iets om nooit meer te vergeten. Eenmaal bij het hostel bood onze Chauffeur aan om nog een lokaal alcoholisch drankje te drinken om de dag toch nog tot een goed eind te brengen. Daarna zijn we snel ons bed in gegaan. De maandag zouden we in Kandy gaan shoppen, de temple bezoeken, een traditionele dans bezoeken en naar een theeplantage gaan. Doordat de bus nog niet gemaakt was werd er wel een andere bus voor ons geregeld. Ook werden wij hierdoor terug naar Prithipura gebracht omdat de bus waarschijnlijk niet optijd gemaakt kon worden. De dag begon goed met een uitgebreid ontbijt. Daarna zijn we de tempel gaan bezoeken. Het was hier super druk wat wij wat minder leuk vonden. Later bleek dat de plek waar de tand van Buddha ligt precies deze tijd "open" was waar mensen bloemen of andere offers willen brengen. Dit is in het boeddhisme een belangrijke gelegenheid. Na het bezichtigen van de tempel zijn we richting een theeplantage gereden. Eenmaal bij de plek bleek het helemaal niet open te zijn op maandag. Dus konden we weer terug rijden. Uiteindelijk een uur later werden we in de stad van Kandy afgezet om te gaan winkelen. Als laatste zijn we nog naar een traditionele dansvoorstelling gaan kijken om nog een beetje cultuur op te doen. Dit was mooi en bijzonder om te zien. Al met al hebben we nog wel een leuk weekend gehad. Jammer Genoeg hebben we niet alles kunnen doen wat we hadden gepland maar we hebben ook weer een hoop mee mogen maken wat je waarschijnlijk nooit meer in je leven zal meemaken. Dus zeker een bijzondere ervaring rijker.

1. Papa:
    29 april 2017
    zulke avonturen vergeet je nooit meer