Week 2

21 april 2017 - Wattala, Sri Lanka

Maandag 17 april begon onze 2e werkweek. Om 06.00 stonden wij weer klaar om de kinderen warme melk te geven en vervolgens naar de badkamer te brengen voor een douche beurt. De kinderen worden hier elke ochtend gedoucht. De kinderen dragen hier geen luiers omdat dit veel geld kost. Daarom dragen ze een zogeheten neppie. Dit zijn stoffendoeken die ze wassen waarna ze het weer kunnen gebruiken. De neppies worden met een veiligheidsspeld vast gemaakt. Voor ons was dit nog even stuntelen om het goed aan te krijgen maar we worden er steeds beter in. Na de verzorging kregen de kinderen ontbijt waarbij wij vrijwel alle kinderen moeten helpen. Van 9 tot 12 was er tijd om therapie te geven. We hebben geprobeerd om kinderen te stimuleren om bijvoorbeeld het hoofd op te tillen, leren lopen, leren zitten, trainen van rompstabiliteit. Om 12uur moesten we de kinderen weer eten geven en naar bed brengen. In de middag zijn we met een aantal kinderen dan eindelijk gaan zwemmen. Het zwembad was inmiddels schoongemaakt. Het was erg leuk om de kinderen zoveel plezier te zien hebben. De verzorging gaat nooit met de kinderen zwemmen, dit gebeurt dus echt alleen door vrijwilligers. Na een leuke middag werden de kinderen weer geholpen met het avond eten en konden ze weer naar bed.

Dinsdag 18 april begon de dag weer zoals de andere dagen. We kregen te horen dat we een snoezelruimte (die ze blijkbaar hebben) mochten opknappen omdat het nu eigenlijk niet bruikbaar was. Dit leek ons wel leuk om een steentje aan bij te dragen. Tijdens het eten geven van de kinderen werd ik opeens niet lekker en trok mij terug van de groep. Na even op bed gelegen te hebben bleek ik verschijnselen te vertonen van uitdroging. Met de hitte en het harde werken hier is het erg belangrijk om veel te drinken en dit ontgaat ons dan nog wel eens. In de avond wilde ik toch graag nog even mee helpen op de groep maar eigenlijk was dit ook te veel gevraagd dus na de zorg op tijd naar bed gegaan.

Woensdag 19 april na een vervelende nacht met weinig slapen, buikpijn en koorts voelde ik mij nog steeds heel zwak. Deze ochtend was ik niet in staat om uit bed te komen en mee te helpen in de verzorging. In de middag, na het innemen van ORS ging het weer wat beter en heb ik weer wat kleine klusjes mee geholpen. De andere meiden waren inmiddels begonnen aan de schoonmaak in de snoezelruimte. Dit was hard nodig want alles zat onder het stof en het was een troep.

Donderdag 20 april voelde ik mij al weer iets beter. Deze dag heb ik weer volledig mee geholpen. De snoezelruimte is af en weer klaar voor gebruik. In de avond hadden wij een ladies night georganiseerd voor de verzorging. Ze werken hier 8 dagen, 1 dag vrij en dan weer 8 dagen werken. Het werk is erg zwaar ervaren wij dus de verzorging kon ook wel een relax avondje gebruiken. Ook was dit leuk om wat dichter bij elkaar te komen. We hebben de nagels gelakt, gezichtsmaskertjes opgedaan en een aantal spelletjes , stoelendans, spekhappen en spijkerpoepen. Het was een gezellige geslaagde avond. Na afloop hebben we de verzorging (akka 's en nanghi's) nog een goodybag gegeven met Douchefrisjes en koekjes. Ze waren ons dankbaar voor de leuke avond.

Vrijdag 21 april verliep in de ochtend een beetje zoals de normale werkdag. In de badkamer waar ik aan het helpen was met de kinderen aankleden kwam opeens een dikke grote pad voorbij springen. Beesten kom je hier overal tegen. In onze middag pauze zijn we met een aantal meiden naar een supermarkt ongeveer 10 minuten verderop gelopen. Het was zo warm dat we na de wandeling andere kleding aan moesten trekken. Zo nat van het zweet. De mensen hier lijken het wel raar te vinden dat wij zo zweten en vragen dan ook geregeld are You oké? Waarop wij moeten lachen en uitleggen dat dit klimaat voor ons erg warm is. In de middag deden we een spel met een aantal kinderen in de therapie ruimte met ballen. De kinderen vonden het erg leuk om de ballen heen en weer te laten rollen. Ook kinderen die erg passief zijn konden hier leuk aan mee doen omdat de ballen door heel de ruimte rolldde en vlogen. Het was weer een leuke dag. Morgen nog 1 dag werken en dan hebben we weer 2 dagen weekend om even bij te komen van de werkweek.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Papa:
    21 april 2017
    Mooi verhaal, en dankbaar werk zo te lezen!
  2. Saskia:
    21 april 2017
    Wat leuk om weer te lezen maar wel goed voor jezelf blijven zorgen hoor Anne!!!!
  3. Dimphy:
    22 april 2017
    Je doet het goed zo te zien