Vrijdag 14 april

14 april 2017 - Wattala, Sri Lanka

Donderdag 13 april hebben we echt meegedraaid op de gekozen groep. Ik heb gekozen voor de kinderen in de leeftijd van 4 t/m 24 jaar. De groep bestaat uit ongeveer 16 kinderen. Het was een zware, warme dag om mee te helpen. Het is nog heel erg wennen en zoeken naar wat je precies moet doen. Door het gebrek aan Engels bij de akas (lokale verzorging) is het lastig om goed te kunnen communiceren over de zorg van de kinderen. Maar met wat handen en voeten werk komen we er uiteindelijk wel aan uit.

Vandaag 14 april was het nieuwjaar hier in sri-lanka. Om 5.41 ging het nieuwe jaar in. Wij moesten dit natuurlijk ook mee maken dus om 5u ging onze wekker. Het ritueel wat ze hier hebben met nieuwjaar was bijzonder om mee te mogen maken. Ze koken een pannetje met melk op een vuurtje waarna de melk moet overkoken. Wanneer de melk langs 1 kant overkookt wordt het een goed jaar. Wanneer hij langs 2 kanten over kookt wordt het een slecht jaar. Gelukkig kookte het pannetje langs 1 kant over dus wordt het een goed jaar. Na het wensen van een gelukkig nieuwjaar konden we de kinderen uit bed halen en eten geven. Daarna mochten wij genieten van een uitgebreid feest ontbijt met allemaal zelfgemaakte hapjes. De rest van de ochtend werd gevuld met activiteiten op het buitenplein met de kinderen. Ook werden er cadeaus uitgedeeld waaronder de kleding die ik vanuit Nederland heb meegebracht naar Prithipura. Ze waren erg blij met deze gift. De kleding slijt hier hard naar mijn idee. In de middag hadden wij het idee om met een aantal kindjes te gaan zwemmen. Eenmaal omgekleed en wel werd er bekend gemaakt dat het zwembad water niet goed was. Je zou er uitslag en jeuk van krijgen. De kinderen waren erg teleurgesteld. Uiteindelijk hebben we een watergevecht met waterballetjes gehouden om er toch nog een gezellige water speel middag van te maken.

1. Dimphy:
    15 april 2017
    Gelukkig nieuwjaar daar voor iedereen